dieta warzywno owocowa


W ciągu ostatnich lat znacznie zwiększyła się świadomość społeczeństwa a propos zdrowego odżywiania, pochodzenia żywności oraz innych, niż tradycyjne, sposobów odżywiania się. Szereg diet opiera się na eliminowaniu produktów odzwierzęcych, w tym dieta wegetariańska wykluczająca mięso, ryby i owoce morza, czy dieta semiwegetariańska redukująca spożycie mięsa czerwonego (wieprzowiny i wołowiny), a przyzwalająca na mięso białe (drób i ryby) oraz jaja, miód i mleko wraz z jego przetworami. Najbardziej restrykcyjna spośród nich jest dieta wegańska. Weganizm, w ogromnej ilości przypadków, nie jest jedynie dietą, a definiuje go się jako sposób na życie, który próbuje eliminować wszelkie formy wykorzystywania i okrucieństwa wobec zwierząt, zarówno w odniesieniu do jedzenia, odzieży, jak i do jakichkolwiek innych celów. Z tych powodów dieta wegańska jest ogołocona ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mięsa, jajek, miodu i nabiału. Ludzie decydują się na dietę wegańską z różnych powodów. Zazwyczaj obejmują one kwestie etyczne i środowiskowe, ale mogą dodatkowo wynikać z chęci poprawy stanu zdrowia. Jest to kuracja łatwa do przeprowadzenia i zapewnia wszelkie korzyści zdrowotne. Poprawa działania organizmu na diecie wegańskiej jest potwierdzona badaniami i wykazuje, że stosowanie długoterminowe diety opartej wyłącznie na artykułach pochodzenia roślinnego prowadzi do obniżenia ryzyka rozwoju lub śmierci z powodu raka aż o 15%, zmniejszenia objawów zapalenia stawów, zmniejszenia ryzyka zapadnięcia na niewydolność nerek, a także do zmniejszeniu ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera. Jednakże, tak jak w przypadku każdej kuracji, plusy pojawiają się jedynie wtedy, gdy jest się wytrwałym, i opiera się dietę na produktach bogatych w składniki odżywcze, a nie na produktach wysokoprzetworzonych.