dieta dr dąbrowskiej


W ciągu ostatnich lat znacznie zwiększyła się świadomość społeczeństwa odnośnie zdrowego żywienia, pochodzenia żywności oraz innych, niż tradycyjne, sposobów odżywiania się. Duża ilość diet opiera się na ograniczaniu produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym dieta wegetariańska wykluczająca mięso, ryby i owoce morza, czy dieta semiwegetariańska ograniczająca spożycie mięsa czerwonego (wieprzowiny i wołowiny), a przyzwalająca na mięso białe (drób i ryby) oraz jaja, miód i mleko wraz z jego przetworami. Najbardziej restrykcyjna spośród nich jest dieta wegańska. Weganizm, w dużej ilości przypadków, nie jest jedynie dietą, a definiuje go się jako styl życia, który próbuje wyłączać wszelkie formy wykorzystywania i okrucieństwa wobec zwierząt, zarówno w odniesieniu do żywności, odzieży, jak i do jakichkolwiek innych celów. Z tych powodów dieta wegańska jest ogołocona ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mięsa, jajek, miodu i nabiału. Ludzie decydują się na dietę wegańską z różnych powodów. Zwykle obejmują one kwestie etyczne i środowiskowe, ale mogą dodatkowo wynikać z chęci polepszenia stanu zdrowia. Jest to dieta łatwa do stosowania i zapewnia wszelkie korzyści zdrowotne. Poprawa funkcjonowania organizmu na diecie wegańskiej jest potwierdzona badaniami i wykazuje, że stosowanie długoterminowe diety opartej wyłącznie na produktach pochodzenia roślinnego powoduje obniżenie ryzyka rozwoju lub śmierci z powodu raka aż o 15%, ograniczenia objawów zapalenia stawów, zmniejszenia ryzyka zapadnięcia na niewydolność nerek, a także do zredukowaniu ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera. Jednakże, tak jak w przypadku każdej diety, plusy pojawiają się tylko wtedy, gdy jest się wytrwałym, i opiera się dietę na pokarmach bogatych w składniki odżywcze, a nie na produktach wysokoprzetworzonych.